söndag 19 augusti 2012

Röda Farans Loke 12 veckor!

Det känns skönt att ingen kommer och hämtar den lille katten imorgon! För han är helt och hållet hela familjens katt och det skulle nog ha blivit en hel del tårar om jag hade sålt honom.
Loke är idag 12 veckor gammal och det är väl första milstolpen till ett liv som vuxen katt börjar. Inte trodde jag att den här dagen skulle komma så snart efter så mycket strul och oro. Men det gjorde den!

Förra veckan så fick Loke vandra fritt i huset med alla katter och hundar. Det har gått väldigt bra och det är en kaxig liten kille vi har att göra med. Huset andra katter tyckte väl inte att det var så kul att det kom en ny katt, men nu verkar de ha accepterat honom. Tage tycker nog att det är lite roligt, men han försöker dölja det. Det går så där om jag säger så! 
Men den som tycker mest om den här lille krabaten är ändå Urban. Urban älskar den här lille katten och verkar så nöjd med att äntligen ha en lekkamrat. Vi får se om det håller i sig...
De står och lurpassar och jagar varandra upp och ner i huset. 

Vad han väger vet jag inte, men jag skulle gissa på 1,5kg kanske. Nästa måndag ska han till veterinären och besiktigas och slutvaccineras så då ska vi passa på och väga honom på en ordentlig våg. Han äter helt obehindrat och verkar han skaffat sig lite av en aptit. Om han brås på sin far så lär han bli ett matmonster!
Han är registrerad men jag väntar fortfarande på stamtavla och när den kommer ska försäkringarna på alla katterna ordnas och ändras. 
Om allt går som det ska nu så kommer nästa anhalt på när han är runt ett år gammal. Då ska hjärta, lungor och höfter kollas. Då spörs det om hans flat chest har haft några större inverkningar på honom. 

Övrigt kattnytt är att Idun har blivit kastrerad. Hon reagerade typiskt Idunskt med att bli lite lätt chockad över hela händelsen. Till råda på allt är hon tvungen att ha krage på sig för hon sliter i stygnen, så hon känner sig inte så glad just nu. 
Tage verkar lite mer tillfreds och jag börjar känna igen honom. Om det beror på något annat än det nyinskaffade Feliway vet jag inte, men han verkar trivas just nu.

Om en vecka så flyttar jag och Magnus in i vårt nya krypin för ett år framöver och jag hoppas att Loke kommer platsa in bra i det övriga kattgänget. Han får vänta en vecka eller två på att få komma för att Tage och Idun ska få tid att anpassa sig. 
Vem som i framtiden kommer få äran att kalla Loke "sin katt" är lite oklart än så länge, men han verkar bli en sån där katt som kommer överens med alla. I dagsläget är han min katt och det känns bra efter att vi så tappert har kämpat oss fram till idag!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar