lördag 4 augusti 2012

Min första kurs avklarad!

Som ny uppfödare tror jag att det är viktigt att erkänna att man inte kan och vet allt. Hur skulle man kunna det? Jag har visserligen haft katt så länge jag kan minnas och var varit lycklig ägare till MCO i lite mer än 5 år. Men det är en massa saker man ska lära sig kring avel, genetik och skötsel och inte minst att lära känna andra uppfödare.

Väljer man att ge sig in i detta blir man rikligt belönad! Jag har hittills träffat väldigt trevlig och roliga människor och lärt känna fina katter. Att få ha kattungar är verkligen ett privilegium och jag hoppas på många fler kullar framöver! Min väg mot uppfödning har varit kantad av tråkigheter - men sådant händer. Känns så typiskt mig bara att allt dåligt händer första gången man provar...
Sen kan jag väl säga, med risk för att låta larvig, att man lär sig väldigt mycket om sig själv och sin hand om djur.

Det jag skulle komma till i detta lilla tal, var att det finns en massa engagerade människor som tar detta med katter på allvar och gärna hjälper folk att veta och lära sig mer. Jag har nu gått en kurs som arrangeras via Pawpeds och den rekommenderar jag till alla faktiskt. Första kursen är en s k grundkurs om kattens skötsel, vardag och hälsa, men jag kan säga att jag lärde mig en hel del och det var riktigt stimulerande! Den innehåll enskilda arbeten och grupparbeten, så man får träffa en hög med trevliga människor med samma intresse.
Jag har i alla fall gått den kursen och nu har jag fått mig en liten e-rosett som jag tänkte visa upp! Klicka på bild-texten så kommer du till en sida med info kring kursen och de utexaminerade deltagarna!


PawPeds G1-kurs


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar