söndag 15 juli 2012

Loke 7 veckor gammal!

Veckans Loke! Det är ingen stor misse jag har att presentera idag. Men han är desto vildare!
Jag tycker själv att han väger för lite för lite med sina idag 664g, men har insett att det finns inte så mycket jag kan göra åt det. Han äter som han ska och har börjat ta egna initiativ. Imorse kl 6 så väcktes jag av att han stod nedanför sängen och jamade och var hungrig. Maten stod precis bredvid honom men jag antar att han ville ha sällskap. Så jag satte mig på sängkanten och pekade på maten och la mig ner igen medan jag lyssnade på hans knaprande.

Jag funderade förra veckan om jag skulle avmaska honom men bestämde mig för att vänta en vecka. Han har säkert inte mask eftersom som Idun i rimlighetens namn inte borde ha det. Men jag kör en kur imorgon ändå och har då gjort det jag kan göra. 
Maten som han äter ser inte så mycket annorlunda ut än förra veckan. Han äter blötmat (Mjau och Hills kitten) blandat med KMR. RCs babycat uppblöttnat och vanligt. Det uppblöttnade torrfodret verkan han ha tappat intresset för utan äter dem som sagt torra. 
Utöver RCs babycat torrisar får han även Eukanuba kitten vilka han verkar gilla. 

I en kattunges värld så finns det onekligen saker som är mer intressanta än mat. I Lokes fall är det sängen som han upptäckte för några dagar sedan. I samband med den upptäckten gjordes även upptäckten att bakbenen är till för att hoppa med och frambenen för att klättra. 
Jag har med andra ord inte fått så mycket sömn de senaste två nätterna...Tur att jag är van efter de senaste 7 veckornas spring upp och ner med nappflaska och annan mat!
Idun sover i sängen med mig så varför skulle inte Loke? Det är säkert det han tänker. Jag lyfter däremot ner honom till boet lite pliktskyldigt var och varannan gång. 

Till veckan blir det nog inte så mycket annorlunda i kattlivet här på Sörbäcken. Loke ska avmaskas och eventuellt registreras och få träffa de andra djuren lite mer. Just nu har han en grind med nät så han och de andra kan ser varandra. Han har redan träffat foxterriern Urban och det har gått bra. Urban verkar inte kunna vänta förrän Loke är stor nog att lekas med. Han har träffat en av husets katter, min gamle abessinier Simon, som är den enda modig nog för att våga sig in i sovrummet. 
Tage, den store fegisen, vägrar träffa honom. Så Loke får nog växa till sig lite så han kan försvara sig om Tage blir arg på honom. Hur en kattunge ska försvara sig mot en 8kgs MCO-hane vet jag inte, men  det ska nog gå bra. 
Idun agerar numera storasyster åt Loke och de båda verkar nöjda med detta. 
Jag agerar mamma och det är hjärtvärmande när man väcker Loke och han börjar kurra något våldsamt och går ut och stryker sin lilla nos mot mitt ansikte.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar